- NASZE DZIAŁANIA
- >
- Projekty Edukacyjne i Programy
- >
- Projekty Edukacyjne i Programy 2022-23
Projekty Edukacyjne i Programy 2022-23
PROGRAMY
Program wiodący:
- „Program wychowawczy Przedszkola nr 14 im. Czytelników Życia Przemyskiego”,
- Programu Wychowania Przedszkolnego, autorstwa: Wiesława Żaba-Żabińska, Wioletta Majewska, Renata Paździo, opublikowanego przez Wydawnictwo MAC S.A.
Pozostałe:
- Autorski „Roczny program pracy z rytmiki i zajęć tanecznych w roku szkolnym 2022/23”.
PROJEKTY
1) Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Z kulturą mi do twarzy”
Cele projektu wynikające z Podstawy Programowej:
-Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
-Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
-Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
2) Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Piękna nasza Polska cała”
Główne założenia i cele:
- kształtowanie postaw patriotycznych dzieci i młodzieży, szacunku do własnego państwa oraz poczucia tożsamości narodowej, uwrażliwienie na historię, folklor i tradycje Polski, dostrzeganie wartości dorobku polskiej nauki i kultury
- uwrażliwienie na piękno języka polskiego, zachęcanie do posługiwania się poprawną polszczyzną,
- budzenie poczucia empatii wobec innych ludzi, kształtowanie umiejętności dostrzegania potrzeb innych i niesienia pomocy.
3) Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Terapia ręki dla każdego”
Cele projektu
Projekt zawiera kluczowe obszary wspomagania w dążeniu do precyzji motoryki małej:
1. Sprawność fizyczna, stabilizacja posturalna i stabilizacja kończyny górnej.
2. Równowaga i mapa ciała.
3. Napięcie mięśniowe.
4. Funkcje wzrokowe.
5. Koordynacja wzrokowo-ruchowa.
6. Zmysł dotyku.
7. Manipulacja.
8. Dysocjacja palców i opozycja kciuka.
9. Zabawy grafomotoryczne.
4) Ogólnopolski Projekt Edukacyjny ,,Zakamarek - ekotriki na kąciki”
Cele projektu:
a) Cel główny: wychowanie kreatywnego, świadomego swoich możliwości, posiadającego umiejętność współistnienia z przyrodą i podejmowania działań na jej rzecz przedszkolaka/ucznia.
b) Cele szczegółowe:
- stymulowanie dzieci do samodzielnej eksploracji świata,
- kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych,
- upowszechnianie idei zdrowego stylu życia,
- uświadomienie zależności między zdrowiem a ekologią,
- rozbudzanie wyobraźni, kreatywności, rozwijanie zdolności artystycznych,
- wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie, kształtowanie pozytywnych cech charakteru (chęć niesienia pomocy innym, empatia, odpowiedzialność),
- aranżacja kącików i ich wyposażenia z uwzględnieniem materiałów naturalnych i ekologicznych,
- budzenie zainteresowania najbliższą okolicą i regionem,
- zrozumienie wzajemnej zależności człowiek – przyroda,
- kształtowanie i utrwalanie zachowań proekologicznych, prawidłowych nawyków żywieniowych,
- tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczo – ekologicznej poprzez obserwowanie, odkrywanie i eksperymentowanie,
- wyrabianie emocjonalnego stosunku wobec natury, rozwijanie wrażliwości na potrzeby środowiska naturalnego,
- nawiązanie współpracy z placówkami działającymi na terenie Polski.
5) Projekt edukacyjny „Mały Miś w świecie wielkiej literatury”
Główny cel projektu - rozwijanie i promowanie czytelnictwa
Cele szczegółowe projektu:
- zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom,
- uświadomienie roli czytania w życiu dziecka, wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych,
- wprowadzenie dziecka w świat literatury,
- budzenie zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki , twórczość plastyczną,
- przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych,
- kształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego,
- rozwijanie samodzielności kreatywności i innowacyjności u dzieci,
- promocja przedszkola i rozwijanie współpracy miedzy nauczycielami a rodzicami.
6) Program ekologiczny „Z ekologią na ty”
Cel główny:
-Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
-Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
-Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
Cele szczegółowe:
-Rozpoznaje w swoim otoczeniu popularne gatunki roślin i zwierząt, w tym zwierząt hodowlanych, a także gatunki objęte ochroną.
-Rozpoznaje i wyróżnia cechy ekosystemów, takich jak: łąka, jezioro, rzeka, morze, pole, staw, las gospodarczy.
-Określa składowe i funkcje ekosystemu na wybranym przykładzie, np. las, warstwy lasu, polany, torfowiska, martwe drzewo w lesie.
-Rozpoznaje wybrane zwierzęta i rośliny, których w naturalnych warunkach nie spotyka się w polskim środowisku przyrodniczym.
-Odszukuje w różnych dostępnych zasobach, w tym internetowych informacje dotyczące środowiska przyrodniczego, potrzebne do wykonania zadania, ćwiczenia.
-Prowadzi proste hodowle roślin, przedstawia zasady opieki nad zwierzętami, domowymi, hodowlanymi i innymi.
-Planuje, wykonuje proste obserwacje, doświadczenia i eksperymenty dotyczące obiektów i zjawisk przyrodniczych, tworzy notatki z obserwacji, wyjaśnia istotę obserwowanych zjawisk według procesu przyczynowo- skutkowego i czasowego.
-Chroni przyrodę, wskazuje wybrane miejsca ochrony przyrody oraz parki narodowe, pomniki przyrody w najbliższym otoczeniu- miejscowości, regionie.
-Segreguje odpady i ma świadomość przyczyn i skutków takiego postępowania.
-Ubiera się odpowiednio do stanu pogody, poszukuje informacji na temat pogody, wykorzystując np. Internet.
-Ma świadomość istnienia zagrożeń ze środowiska naturalnego, np. nagła zmiana pogody, huragan, ulewne deszcze, burza, susza oraz ich następstwa: powódź, pożar, piorun.
-Określa odpowiednie sposoby zachowania się człowieka w takich sytuacjach.
-Określa położenie i warunki naturalne swojej miejscowości oraz okolicy, opisuje charakterystyczne formy terenu, składniki przyrody, charakterystyczne miejsca, np. miejsca pamięci narodowej, najważniejsze zakłady pracy, w tym ważniejsze przedsiębiorstwa produkcyjne i usługowe, interesujące zabytki, pomniki, tereny rekreacyjne, parki krajobrazowe, parki narodowe.
7) Ogólnopolski Program Edukacyjny „Kubusiowi Przyjaciele Natury”
„Kubusiowi Przyjaciele Natury” to jeden z największych ogólnopolskich programów edukacyjnych dla przedszkoli poświęcony tematyce ekologicznej, organizowany przez markę Kubuś. Jego celem jest proekologiczna edukacja dzieci i zachęcenie je do ruchu już od najmłodszych lat.
8) Programy Profilaktyczne Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej
- „Czyste powietrze wokół nas”,
Cele główne programu:
-Wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy,
-Zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub gdy dorośli palą przy nich tytoń.
Cele szczegółowe:
-Wykształcenie umiejętności rozpoznawania różnych źródeł dymów oraz różnych rodzajów dymów – „wydobycie” dymu tytoniowego,
-Zwiększenie świadomości dzieci na temat szkodliwości dymu papierosowego,
-Zwiększenie wiedzy na temat skutków palenia papierosów,
-Zwiększenie wrażliwości dzieci na miejsca, w których mogą być narażone na dym.
- „Myję ręce, bo wiem więcej”
Celem programu jest zwiększanie świadomości i wiedzy na temat higieny osobistej i otoczenia, życia bez nałogów i świadomego odżywiania.
- „Skąd się biorą produkty ekologiczne?”
Celem głównym programu jest zwiększanie świadomości i wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat.
Cele szczegółowe:
-zrozumienie czym jest rolnictwo i produkty ekologiczne,
-kształtowanie umiejętności wyboru produktów ekologicznych,
-propagowanie zdrowego stylu życia,
-zwiększanie wiedzy i świadomości przedszkolaków o nawykach higieniczno-zdrowotnych.