Projekty Edukacyjne i Programy 2022-23

zakładka 2022-23 projekty i programy.jpeg

 

PROGRAMY

 

Program wiodący:                                                                             

  • „Program wychowawczy Przedszkola nr 14 im. Czytelników Życia Przemyskiego”,
  • Programu Wychowania Przedszkolnego, autorstwa: Wiesława Żaba-Żabińska, Wioletta Majewska, Renata Paździo, opublikowanego przez Wydawnictwo MAC S.A.

Pozostałe:

  • Autorski „Roczny program pracy z rytmiki i zajęć tanecznych w roku szkolnym 2022/23”.

 

PROJEKTY

 

1) Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Z kulturą mi do twarzy”

Cele projektu wynikające z Podstawy Programowej:

-Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.

-Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.

-Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.

 

2) Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Piękna nasza Polska cała” 

 

Główne założenia i cele:

- kształtowanie postaw patriotycznych dzieci i młodzieży, szacunku do własnego państwa oraz poczucia tożsamości narodowej, uwrażliwienie na historię, folklor i tradycje Polski, dostrzeganie wartości dorobku polskiej nauki i kultury

- uwrażliwienie na piękno języka polskiego, zachęcanie do posługiwania się poprawną polszczyzną,

- budzenie poczucia empatii wobec innych ludzi, kształtowanie umiejętności dostrzegania potrzeb innych i niesienia pomocy.

 

3) Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Terapia ręki dla każdego”

 

Cele projektu

Projekt zawiera kluczowe obszary wspomagania w dążeniu do precyzji motoryki małej:

1. Sprawność fizyczna, stabilizacja posturalna i stabilizacja kończyny górnej.

2. Równowaga i mapa ciała.

3. Napięcie mięśniowe.

4. Funkcje wzrokowe.

5. Koordynacja wzrokowo-ruchowa.

6. Zmysł dotyku.

7. Manipulacja.

8. Dysocjacja palców i opozycja kciuka.

9. Zabawy grafomotoryczne.

 

4) Ogólnopolski Projekt Edukacyjny ,,Zakamarek - ekotriki na kąciki”

 

Cele projektu:

a) Cel główny: wychowanie kreatywnego, świadomego swoich możliwości, posiadającego umiejętność współistnienia z przyrodą i podejmowania działań na jej rzecz przedszkolaka/ucznia.

b) Cele szczegółowe:

- stymulowanie dzieci do samodzielnej eksploracji świata,

- kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych,

- upowszechnianie idei zdrowego stylu życia,

- uświadomienie zależności między zdrowiem a ekologią,

- rozbudzanie wyobraźni, kreatywności, rozwijanie zdolności artystycznych,

 - wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie, kształtowanie pozytywnych cech charakteru (chęć niesienia pomocy innym, empatia, odpowiedzialność),

 - aranżacja kącików i ich wyposażenia z uwzględnieniem materiałów naturalnych i ekologicznych,

 - budzenie zainteresowania najbliższą okolicą i regionem,

 - zrozumienie wzajemnej zależności człowiek – przyroda,

 - kształtowanie i utrwalanie zachowań proekologicznych, prawidłowych nawyków żywieniowych,

 - tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczo – ekologicznej poprzez obserwowanie, odkrywanie i eksperymentowanie,

 - wyrabianie emocjonalnego stosunku wobec natury, rozwijanie wrażliwości na potrzeby środowiska naturalnego,

 - nawiązanie współpracy z placówkami działającymi na terenie Polski.  

 

5) Projekt edukacyjny „Mały Miś w świecie wielkiej literatury”

 

Główny cel projektu - rozwijanie i promowanie czytelnictwa

 

Cele szczegółowe projektu:

- zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom,

- uświadomienie roli czytania w życiu dziecka, wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych,

- wprowadzenie dziecka w świat literatury,

- budzenie zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki , twórczość plastyczną,

- przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych,

- kształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego,

- rozwijanie samodzielności kreatywności i innowacyjności u dzieci,

- promocja przedszkola i rozwijanie współpracy miedzy nauczycielami a rodzicami.

 

6) Program ekologiczny „Z ekologią na ty”

 

Cel główny:

-Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.

-Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.

-Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.

 

Cele szczegółowe:

-Rozpoznaje w swoim otoczeniu popularne gatunki roślin i zwierząt, w tym zwierząt hodowlanych, a także gatunki objęte ochroną.

-Rozpoznaje i wyróżnia cechy ekosystemów, takich jak: łąka, jezioro, rzeka, morze, pole, staw, las gospodarczy.

-Określa składowe i funkcje ekosystemu na wybranym przykładzie, np. las, warstwy lasu, polany, torfowiska, martwe drzewo w lesie.

-Rozpoznaje wybrane zwierzęta i rośliny, których w naturalnych warunkach nie spotyka się w polskim środowisku przyrodniczym.

-Odszukuje w różnych dostępnych zasobach, w tym internetowych informacje dotyczące środowiska przyrodniczego, potrzebne do wykonania zadania, ćwiczenia.

-Prowadzi proste hodowle roślin, przedstawia zasady opieki nad zwierzętami, domowymi, hodowlanymi i innymi.

-Planuje, wykonuje proste obserwacje, doświadczenia i eksperymenty dotyczące obiektów i zjawisk przyrodniczych, tworzy notatki z obserwacji, wyjaśnia istotę obserwowanych zjawisk według procesu przyczynowo- skutkowego i czasowego.

-Chroni przyrodę, wskazuje wybrane miejsca ochrony przyrody oraz parki narodowe, pomniki przyrody w najbliższym otoczeniu- miejscowości, regionie.

-Segreguje odpady i ma świadomość przyczyn i skutków takiego postępowania.

-Ubiera się odpowiednio do stanu pogody, poszukuje informacji na temat pogody, wykorzystując np. Internet.

-Ma świadomość istnienia zagrożeń ze środowiska naturalnego, np. nagła zmiana pogody, huragan, ulewne deszcze, burza, susza oraz ich następstwa: powódź, pożar, piorun.

-Określa odpowiednie sposoby zachowania się człowieka w takich sytuacjach.

-Określa położenie i warunki naturalne swojej miejscowości oraz okolicy, opisuje charakterystyczne formy terenu, składniki przyrody, charakterystyczne miejsca, np. miejsca pamięci narodowej, najważniejsze zakłady pracy, w tym ważniejsze przedsiębiorstwa produkcyjne i usługowe, interesujące zabytki, pomniki, tereny rekreacyjne, parki krajobrazowe, parki narodowe.

 

7) Ogólnopolski Program Edukacyjny „Kubusiowi Przyjaciele Natury”

 

„Kubusiowi Przyjaciele Natury” to jeden z największych ogólnopolskich programów edukacyjnych dla przedszkoli poświęcony tematyce ekologicznej, organizowany przez markę Kubuś. Jego celem jest proekologiczna edukacja dzieci i zachęcenie je do ruchu już od najmłodszych lat.

 

 

8) Programy Profilaktyczne Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej

 

  • „Czyste powietrze wokół nas”, 

 

Cele główne programu:

-Wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy,

-Zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają  w zadymionych pomieszczeniach lub gdy dorośli palą przy nich tytoń.

 

Cele szczegółowe:

-Wykształcenie umiejętności rozpoznawania różnych źródeł dymów oraz różnych rodzajów dymów – „wydobycie” dymu tytoniowego,

-Zwiększenie świadomości dzieci na temat szkodliwości dymu papierosowego,

-Zwiększenie wiedzy na temat skutków palenia papierosów,

-Zwiększenie wrażliwości dzieci na miejsca, w których mogą być narażone na dym.

 

  • „Myję ręce, bo wiem więcej” 

 

Celem programu jest zwiększanie świadomości i wiedzy na temat higieny osobistej  i otoczenia, życia bez nałogów i świadomego odżywiania.

 

  • „Skąd się biorą produkty ekologiczne?”

 

Celem głównym programu jest zwiększanie świadomości i wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat.

Cele szczegółowe:

-zrozumienie czym jest rolnictwo i produkty ekologiczne,

-kształtowanie umiejętności wyboru produktów ekologicznych,

-propagowanie zdrowego stylu życia,

-zwiększanie wiedzy i świadomości przedszkolaków o  nawykach higieniczno-zdrowotnych.

Opublikował(a): Barbara . Data publikacji: 04-03-2024 19:15 Modyfikował(a): Barbara . Data modyfikacji: 04-03-2024 19:43

Na skróty