Projekty Edukacyjne i Programy 2024-25

 

 

PROGRAMY

Program wiodący:                                                                              

  1. „Program wychowawczy Przedszkola nr 14 im. Czytelników Życia Przemyskiego”.

  2. Program Wychowania Przedszkolnego „Kolorowe karty” wyd. Mac Edukacja.

Pozostałe:

  1. Autorski „Roczny program pracy z rytmiki i zajęć tanecznych w roku szkolnym 2024/25”.

  2. Międzynarodowy Program Powszechnej Dwujęzyczności „Dwujęzyczne Dzieci” / “Bilingual Future”.

 

Programy Profilaktyczne Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej

 

1. „Czyste powietrze wokół nas”,  

Cele główne programu:

- Wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy,

- Zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub gdy dorośli palą przy nich tytoń.

 

Cele szczegółowe:

- Wykształcenie umiejętności rozpoznawania różnych źródeł dymów oraz różnych rodzajów dymów – „wydobycie” dymu tytoniowego,

- Zwiększenie świadomości dzieci na temat szkodliwości dymu papierosowego,

- Zwiększenie wiedzy na temat skutków palenia papierosów,

- Zwiększenie wrażliwości dzieci na miejsca, w których mogą być narażone na dym.

 

2.  „Skąd się biorą produkty ekologiczne?” 

Celem głównym programu było zwiększanie świadomości i wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat.

Cele szczegółowe:

- zrozumienie czym jest rolnictwo i produkty ekologiczne,

- kształtowanie umiejętności wyboru produktów ekologicznych,

- propagowanie zdrowego stylu życia,

- zwiększanie wiedzy i świadomości przedszkolaków o  nawykach higieniczno-zdrowotnych.

 

PROJEKTY

 

1) Innowacja pedagogiczna „Różne środki transportu poznajemy, kiedyś w podróż nimi pojedziemy”.

Adresatami innowacji były dzieci w wieku 3,4,5,6 lat. Czas trwania innowacji - 15 miesięcy w roku szkolnym 2023/2024 i 2024/2025.

Zajęcia innowacji obejmowały 9 tematów i odbywały się w ramach zajęć dydaktycznych, jako dodatkowy element.

 

Szczegółowe założenia innowacji:

Inspiracją do wprowadzenia innowacji „Różne środki transportu poznajemy, kiedyś w podróż nimi się wybierzemy”  było:

- wyjście naprzeciw potrzebom poznawczym dzieci, 

- poszerzenie oferty edukacyjnej przedszkola, 

- duża aktywność poznawcza dzieci na zajęciach, 

- integracja dzieci podczas wspólnie spędzonego czasu, 

- wyjście naprzeciw oczekiwaniom rodziców i dzieci, 

- doświadczanie zdobytej wiedzy w realnym świecie.

      

CELE I ZADANIA INNOWACJI.

Cele ogólne:

- poszerzenie  wiedzy o środkach lokomocji, 

- kształtowanie właściwych postaw społecznych, 

- współpraca w grupie, 

- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych przez wspieranie ich ciekawości, aktywności  i samodzielności, 

- odkrywanie zewnętrznego świata, poznawanie nowych miejsc, a także własnych emocji. 

Cele szczegółowe:

- zainteresowanie otaczającym światem, tematem transportu i środkami lokomocji, 

- stymulowanie rozwoju, kreatywności, myślenia i ekspresji, 

- rozwijanie naturalnej zdolności dziecka do stawiania pytań, 

- poszerzenie wiedzy, poznanie nowych pojęć, 

- sprawianie radości z możliwości wspólnej zabawy i ciekawie spędzonego razem czasu, 

- poszukiwanie wiedzy o świecie, 

- rozwijanie spostrzegawczości, twórczości i kreatywności, 

- umiejętność zastosowania przez nauczycieli nowych rozwiązań.

 

2)  Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „FA-LA-MI”

Celem Projektu było rozwijanie motoryki małej dziecka, poprzez zabawy plastyczno – muzyczne, kształtowanie wrażliwości na muzykę oraz odreagowanie napięć i silnych emocji.

 

3) Program Edukacyjny „Gotuj się na zmiany – 14. edycja” 

Cele programu:

1. Edukacja dzieci przedszkolnych (3-6 lat) i ich rodziców w temacie racjonalnego odżywiania.

2. Promocja zdrowego stylu życia wśród dzieci.

3. Zaadresowanie tematyki niemarnowania żywności (trend zero waste).

Edukacja prozdrowotna w przedszkolu - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.

 

4) Program Oświatowy Mali Wielcy Odkrywcy

Celem Programu było:

a) upowszechnianie wiedzy z zakresu nauk przyrodniczych przez zachęcanie dzieci do przeprowadzania doświadczeń,

b) zainteresowanie dzieci nauką i wzbudzenie chęci poznawania otaczającego ich świata,

c) wspieranie nauczyciela w organizowaniu środowiska uczenia się dzieci – angażującego do eksperymentowania i doświadczania,

d) popularyzacja wiedzy o zrównoważonym rozwoju.

 

5) Ogólnopolski Program Edukacyjny „Kubusiowi Przyjaciele Natury”

Program „Kubusiowi Przyjaciele Natury” to największy ogólnopolski program edukacyjny o tematyce ekologicznej dla przedszkoli, organizowany przez markę Kubuś.

Celem programu było zachęcanie najmłodszych do dbania o środowisko naturalne, uczenie szacunku dla przyrody, ale także kształcenie dobrych nawyków w zakresie odżywiania oraz aktywnego spędzania czasu i ruchu. W ramach realizacji programu, dzieci poznały zasady dbania o środowisko naturalne, aktywnego wypoczynku i odżywiania. Nauczyły się segregować odpady, wybierać odpowiednie formy ruchu oraz rozpoznawać korzyści jakie płyną ze spożywania warzyw i owoców.

 

6) Ogólnopolska Akcja “Dzieci Uczą Rodziców” edycja 6 

Ogólnopolska Akcja “Dzieci Uczą Rodziców” to inicjatywa, która łączy w sobie walory edukacyjne z kreatywnymi formami przekazywania wiedzy. Zakres tematyczny proponowanych zajęć jest niezwykle szeroki od bezpieczeństwa (w różnych wymiarach) i ekologii, przez historię i kulturę, aż po kosmos i naukę.

 

Opublikował(a): Barbara . Data publikacji: 25-08-2025 13:33 Modyfikował(a): Barbara . Data modyfikacji: 27-08-2025 13:54

Na skróty