- NASZE DZIAŁANIA
- >
- Projekty Edukacyjne i Programy
- >
- Projekty Edukacyjne i Programy 2024-25
Projekty Edukacyjne i Programy 2024-25
PROGRAMY
Program wiodący:
-
„Program wychowawczy Przedszkola nr 14 im. Czytelników Życia Przemyskiego”.
-
Program Wychowania Przedszkolnego „Kolorowe karty” wyd. Mac Edukacja.
Pozostałe:
-
Autorski „Roczny program pracy z rytmiki i zajęć tanecznych w roku szkolnym 2024/25”.
-
Międzynarodowy Program Powszechnej Dwujęzyczności „Dwujęzyczne Dzieci” / “Bilingual Future”.
Programy Profilaktyczne Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej
1. „Czyste powietrze wokół nas”,
Cele główne programu:
- Wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy,
- Zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub gdy dorośli palą przy nich tytoń.
Cele szczegółowe:
- Wykształcenie umiejętności rozpoznawania różnych źródeł dymów oraz różnych rodzajów dymów – „wydobycie” dymu tytoniowego,
- Zwiększenie świadomości dzieci na temat szkodliwości dymu papierosowego,
- Zwiększenie wiedzy na temat skutków palenia papierosów,
- Zwiększenie wrażliwości dzieci na miejsca, w których mogą być narażone na dym.
2. „Skąd się biorą produkty ekologiczne?”
Celem głównym programu było zwiększanie świadomości i wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat.
Cele szczegółowe:
- zrozumienie czym jest rolnictwo i produkty ekologiczne,
- kształtowanie umiejętności wyboru produktów ekologicznych,
- propagowanie zdrowego stylu życia,
- zwiększanie wiedzy i świadomości przedszkolaków o nawykach higieniczno-zdrowotnych.
PROJEKTY
1) Innowacja pedagogiczna „Różne środki transportu poznajemy, kiedyś w podróż nimi pojedziemy”.
Adresatami innowacji były dzieci w wieku 3,4,5,6 lat. Czas trwania innowacji - 15 miesięcy w roku szkolnym 2023/2024 i 2024/2025.
Zajęcia innowacji obejmowały 9 tematów i odbywały się w ramach zajęć dydaktycznych, jako dodatkowy element.
Szczegółowe założenia innowacji:
Inspiracją do wprowadzenia innowacji „Różne środki transportu poznajemy, kiedyś w podróż nimi się wybierzemy” było:
- wyjście naprzeciw potrzebom poznawczym dzieci,
- poszerzenie oferty edukacyjnej przedszkola,
- duża aktywność poznawcza dzieci na zajęciach,
- integracja dzieci podczas wspólnie spędzonego czasu,
- wyjście naprzeciw oczekiwaniom rodziców i dzieci,
- doświadczanie zdobytej wiedzy w realnym świecie.
CELE I ZADANIA INNOWACJI.
Cele ogólne:
- poszerzenie wiedzy o środkach lokomocji,
- kształtowanie właściwych postaw społecznych,
- współpraca w grupie,
- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych przez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności,
- odkrywanie zewnętrznego świata, poznawanie nowych miejsc, a także własnych emocji.
Cele szczegółowe:
- zainteresowanie otaczającym światem, tematem transportu i środkami lokomocji,
- stymulowanie rozwoju, kreatywności, myślenia i ekspresji,
- rozwijanie naturalnej zdolności dziecka do stawiania pytań,
- poszerzenie wiedzy, poznanie nowych pojęć,
- sprawianie radości z możliwości wspólnej zabawy i ciekawie spędzonego razem czasu,
- poszukiwanie wiedzy o świecie,
- rozwijanie spostrzegawczości, twórczości i kreatywności,
- umiejętność zastosowania przez nauczycieli nowych rozwiązań.
2) Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „FA-LA-MI”
Celem Projektu było rozwijanie motoryki małej dziecka, poprzez zabawy plastyczno – muzyczne, kształtowanie wrażliwości na muzykę oraz odreagowanie napięć i silnych emocji.
3) Program Edukacyjny „Gotuj się na zmiany – 14. edycja”
Cele programu:
1. Edukacja dzieci przedszkolnych (3-6 lat) i ich rodziców w temacie racjonalnego odżywiania.
2. Promocja zdrowego stylu życia wśród dzieci.
3. Zaadresowanie tematyki niemarnowania żywności (trend zero waste).
Edukacja prozdrowotna w przedszkolu - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
4) Program Oświatowy Mali Wielcy Odkrywcy
Celem Programu było:
a) upowszechnianie wiedzy z zakresu nauk przyrodniczych przez zachęcanie dzieci do przeprowadzania doświadczeń,
b) zainteresowanie dzieci nauką i wzbudzenie chęci poznawania otaczającego ich świata,
c) wspieranie nauczyciela w organizowaniu środowiska uczenia się dzieci – angażującego do eksperymentowania i doświadczania,
d) popularyzacja wiedzy o zrównoważonym rozwoju.
5) Ogólnopolski Program Edukacyjny „Kubusiowi Przyjaciele Natury”
Program „Kubusiowi Przyjaciele Natury” to największy ogólnopolski program edukacyjny o tematyce ekologicznej dla przedszkoli, organizowany przez markę Kubuś.
Celem programu było zachęcanie najmłodszych do dbania o środowisko naturalne, uczenie szacunku dla przyrody, ale także kształcenie dobrych nawyków w zakresie odżywiania oraz aktywnego spędzania czasu i ruchu. W ramach realizacji programu, dzieci poznały zasady dbania o środowisko naturalne, aktywnego wypoczynku i odżywiania. Nauczyły się segregować odpady, wybierać odpowiednie formy ruchu oraz rozpoznawać korzyści jakie płyną ze spożywania warzyw i owoców.
6) Ogólnopolska Akcja “Dzieci Uczą Rodziców” edycja 6
Ogólnopolska Akcja “Dzieci Uczą Rodziców” to inicjatywa, która łączy w sobie walory edukacyjne z kreatywnymi formami przekazywania wiedzy. Zakres tematyczny proponowanych zajęć jest niezwykle szeroki od bezpieczeństwa (w różnych wymiarach) i ekologii, przez historię i kulturę, aż po kosmos i naukę.
ZAKŁADKA 1 - Projekty Edukacyjne i Programy 2024-25